Gdzie się podział TRAPPIST-1a?

Konwencja nazewnictwa planet polega na tym, że najbliższa planeta do gwiazdy (jeśli znaleziono wiele planet w tym samym czasie) nosi nazwę „gwiazda” b, a następnie „gwiazda” c itd. Jak słusznie zauważył Zephyr, jeśli odkrycia są bardziej przypadkowe, kolejność odkryć ma pierwszeństwo przed odległością od gwiazdy).

Więc nie ma Trappist-1a. Lub możesz sobie wyobrazić, że jest ona samą gwiazdą, jeśli chcesz, choć staje się to mylące, jeśli sama jest częścią układu wielu gwiazd, gdzie może być znana jako „gwiazda” A lub „gwiazda” B itp. (Uwaga, wielkie litery), w zależności od tego, gdzie jest w hierarchii.

Ciekawy. Wiesz, gdzie ta konwencja się rozpoczęła? Zgaduję, że ktoś gdzieś nazwał gwiazdę „gwiazdą” a, i stało się to konwencją, ale nic nie wiem.
JiK

Wikipedia zawiera artykuł o konwencji nazewnictwa planet egzo, w tym odniesienia i kilka dotychczasowych wyjątków.
Adwaenyth

Aby dodać do odpowiedzi Roba, chciałem rozwinąć, skąd pochodzi ta konwencja nazewnictwa.

Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) jest organizacją, która ogólnie ustanawia konwencje i definicje. To oni zdegradowali Plutona do roli planety karłowatej w 2006 roku. W każdym razie, zanim znaleziono jakieś egzoplanety, istniała konwencja nazywania układów wielu gwiazd. Zasada była taka, że ​​nadałeś systemowi nazwę, na przykład Alpha Centauri, a następnie najjaśniejsza gwiazda w tym systemie jest oznaczona „A”. Wszelkie inne obiekty są następnie oznaczone literami „B”, „C” itp. System Alpha Centauri ma w sobie trzy gwiazdki, a więc nazywane są Alpha Centauri A (najjaśniejsza z trzech), Alpha Centauri B i Alpha Centauri C (alias Proxima Centauri).

Następnie konwencja ta dalej nazywała egzoplanety. Gwiazdą, zgodnie z tą konwencją, jest „A”, podczas gdy wszystkie egzoplanety otrzymują litery „b” i kolejne. Zauważ, że na ogół litery egzoplanet są pisane małymi literami, podczas gdy byłyby wielkie dla gwiazd. Zauważ też, że jeśli masz gwiazdę (powiedzmy TRAPPIST-1), wokół której znajdują się planety, nazwa gwiazdy nie zmienia się wtedy na TRAPPIST-1 A. „A” jest niejawne.

Aby wskazać kolejny interesujący punkt w tej konwencji nazewnictwa, litery planet nie zawsze oznaczają ich odległość od gwiazdy. Oznacza to, że planeta „b” niekoniecznie jest najbliższa, po niej następuje „c” itp. Planety są oznaczone w momencie odkrycia. Ktoś mógłby znaleźć planetę, oznaczyć ją jako „b”, a następnie znaleźć drugą, bliższą planetę i oznaczyć ją jako „c”. Tak się składa, że ​​napis TRAPPIST 1 jest w porządku, ponieważ pierwsze trzy zostały znalezione w tym samym czasie i oznaczone według odległości, a następnie ostatnie 4 zostały znalezione w tym samym czasie i oznaczone według odległości.

Możesz przeczytać więcej na temat pełnego zestawu zasad na ten temat na stronie konwencji nazewnictwa egzoplanet Wikipedii . Istnieje wiele ostrzeżeń, takich jak co zrobić, gdy planeta krąży wokół układu podwójnego.

Ale wtedy pierwsza planeta, jeśli imiona gwiazdy wtórnej są po prostu dziwne - np. Alfa Centaury Bb.
Guss

@Guss Pewnie, że to dziwne. W rzeczywistości jedną prawidłową nazwą planety ostatnio znalezionej wokół Proxima Centauri jest Alpha Centauri Cb . Ale kto powiedział, że konwencje nazewnictwa astronomii nie są dziwne? Zawsze są dziwne, zawiłe i trudne do zrozumienia. Tak się dzieje, gdy masz naukę z tysiącami lat konwencji nazewnictwa.
zefir

Jest to bardziej poprawne niż obecnie akceptowana odpowiedź.
NeutronStar

Tak się dzieje, gdy masz naukę z tysiącami lat konwencji nazewnictwa. ... dzieje się tak również wtedy, gdy masz wszechświat, który sprawia, że ​​trudno jest starannie uporządkować rzeczy w porównaniu z ludźmi, którzy mają wbudowaną potrzebę, aby dokładnie to zrobić.
Simba

To jest Ceti Alpha V! youtu.be/Uhu5V8VRxFU?t=16s
Guru 8-bitowy

Powodem jest to, że egzoplanety krążące wokół gwiazdy są nazywane w kolejności ich odkrycia, zaczynając od litery b. Czasami w układzie z dwiema gwiazdami, powiedzmy Alpha Centauri, są dwie gwiazdy, Alpha Centauri A i Alpha Centauri B, do tej pory nie znaleziono żadnych płaszczyzn w układzie. Gdyby istniały planety krążące wokół jednej z tych dwóch gwiazd, na przykład planety krążącej wokół Alpha Centauri A, pierwsza odkryta planeta nazwana byłaby Alpha Centauri Ab i tak dalej dla Alpha Centauri B. Wielkie litery są zwykle używane tylko w nazwy gwiazd.