Jak się dostać z Meszhed do Aszchabadu?

Aby dostać się z Iranu do Uzbekistanu, trzeba przejść przez Turkmenistan. Chociaż najbardziej bezpośrednia trasa wiedzie na wschód od Meszhedu, a następnie na północ przez Maryję, lubię również odwiedzać stolicę Turkmenistatu Aszchabad.

Jakie mam opcje transportu? Jakie jest najlepsze przejście graniczne?

Odpowiedzi:

Wydaje się, że niezależnie od tego, jak podróżujesz, będzie to wymagało kilku przejazdów taksówką, więc podróżując samemu, tak jak ja najczęściej, bardzo pomocne jest znalezienie innych osób idących tą samą drogą. To oszczędza dużo pieniędzy.

W czerwcu 2014 r. Pojechałem z Meszhedu do Aszchabadu, spotkałem już Chińczyka, który również udał się do Turkmenistanu podczas mojego pobytu w domu i spotkaliśmy dwóch Japończyków w konsulacie Turkmenistanu, gdzie wszyscy musieliśmy odebrać wizy.

Istnieją dwa możliwe przejścia graniczne: Sarakhs, na wschód od Meszhedu i Bajgiran na północny zachód od niego (patrz odpowiedź Marks). Z jakiegoś powodu zarówno moja, jak i japońska wiza miała Sarakhs jako przejście graniczne na wizie. Nie mogliśmy tego zmienić, kiedy otrzymaliśmy wizę, więc upewnij się, że ubiegając się o wizę, odłożysz przejście, z którego chcesz skorzystać.

Nasza chińska koleżanka miała oba przejścia na swojej wizie, więc wydaje się, że jest taka możliwość i poprosiłbym o nią. Daje to elastyczność podczas poszukiwania towarzyszy podróży.

Wszyscy mieliśmy wizy tranzytowe i czytałem wcześniej, że musisz wybrać najbardziej bezpośrednią trasę przez kraj, w naszym przypadku prosto na północ do Turkmenabatu, ale pytamy urzędnika w konsulacie, a on powiedział nam, że dobrze będzie i tak idź do Aszchabadu, co zrobiliśmy.

Idąc do granicy

Ponieważ było już południe, kiedy otrzymaliśmy wizę, postanowiliśmy nie przekraczać tego samego dnia, ale zostaliśmy jeszcze jedną noc po stronie irańskiej w Sarakhs. Musieliśmy wziąć taksówkę na dworzec autobusowy na obrzeżach Meszhedu, a następnie trzygodzinny autobus do Sarakhs, gdzie zatrzymaliśmy się w dużym hotelu na skrzyżowaniu głównej drogi i tej prowadzącej do granicy. To było przyzwoite i miało też dobrą restaurację, samo miasto nie miało wielu możliwości jedzenia. Rano było 15 minut spacerem do granicy.

Przeprawa zajęła prawie 3 godziny, głównie czekając po stronie turkmeńskiej.

Po drugiej stronie nie było transportu publicznego, ale jak zwykle na tego typu przejściu granicznym kilku facetów z samochodami czekało na pasażerów. Zaoferowali nam przejażdżki do Aszchabadu, ale po wielu podróżach tam iz powrotem zapłaciliśmy tylko 15 minut drogą przejażdżką na dworzec autobusowy następnego miasta (zwanego także Saraksem). Tak naprawdę nie było dworca autobusowego i żadnych autobusów, a nikt nie mówił po angielsku. Po chwili znaleźliśmy inny samochód, który zawiózł nas do Tejena, większego miasta 90 minut na północ. W rzeczywistości był tam dworzec autobusowy z kilkoma autobusami, ale następny do Aszchabadu nie trwał kilka godzin. W końcu pojechaliśmy trzecią „taksówką” do stolicy, gdzie w końcu dotarliśmy późnym popołudniem, drogi są dość złe.

Na dworcu autobusowym w Tejenie

Z doświadczenia wiem, że przejście na Bajgiran może być lepsze, ponieważ przejście do Aszchabadu wydaje się łatwiejsze. Z drugiej strony dotarcie tam z Meszhedu zajmuje trochę czasu i nie wiem o zakwaterowaniu po irańskiej stronie granicy w Bajgiranie. Powinieneś zaplanować kilka godzin faktycznego przekroczenia granicy, więc zawsze dobrze jest przejść wcześniej, ponieważ przejścia są zwykle zamykane o godzinie 18:00

Nie pamiętam żadnych cen za przejazdy, nie było tanie, ale nie było tak źle, a jak wspomniałem na początku dzielenie kosztów bardzo mi pomogło.

Wikitravel ma sekcję o tym, jak się tam dostać z Iranu :

Aby dostać się do Aszchabadu z Meszhedu, wydaje się, że najprostszą opcją jest:

Jechać autobusem do Quchan: co 2 godziny od 6.30 rano. Koszt: 8000 rial. Czas trwania: 2 godz.

Z Quchan weź prywatną taksówkę do Bajgiran (wioska na granicy). Koszt: 60 000 rialów za 2 lub mniej, jeśli możesz. Czas trwania: około 1 godz.

W Bajgiran idź do granicy (czas otwarcia: 7.30 - 15.30 czasu Iranu). Przekroczenie granicy może potrwać do 2 godzin. Policja turkmeńska poprosi o podatek wjazdowy w wysokości 10 USD (na osobę) + 2 USD opłat bankowych (na grupę), które będą płacone tylko w dolarach amerykańskich.

Po stronie Turkmenistanu weź taksówkę do Aszchabadu, która może kosztować do 15 USD za osobę. Czas trwania: około 1 godz.

Tak więc całkowity czas wyniesie około 6-7 godzin, w zależności prawdopodobnie głównie od tego, jak przebiega twoje przejście graniczne i ile czasu zajmuje taksówka prywatna (zwykle wynajmujesz miejsce w taksówce).

Korzystając z naszej strony potwierdzasz, że przeczytałeś(-aś) i rozumiesz nasze zasady używania plików cookie i zasady ochrony prywatności.
Licensed under cc by-sa 3.0 with attribution required.