Dlaczego przednia dźwignia hamulca jest po prawej, jeśli „jedziesz” po lewej stronie i odwrotnie?

Mieszkam w Wielkiej Brytanii i spodziewam się, że dźwignia hamulca przedniego będzie obsługiwana prawą ręką. Ostatnio jednak pojechałem na rower znajomego, który miał hamulce „od przodu do przodu”, co byłoby „właściwą drogą” dla ludzi w Europie, Ameryce Północnej i wszędzie tam, gdzie jeździ się po prawej stronie.

Jestem leworęczny i dlatego przyzwyczaiłem się do wyszukiwania rzeczy, które najlepiej obsługiwać prawą ręką, np. Elementów sterujących kosiarki.

Jakie są przyczyny konwencji dźwigni hamulca na rowerze? Wydaje się, że przedni hamulec jest ważniejszy dla kontrolowanego hamowania, w Wielkiej Brytanii pracowaliśmy prawą ręką, co ma sens. W przypadku krajów, które jadą po prawej stronie, oznacza to, że tylny hamulec ma przewagę „zręczności”, a nie przód.

Lubię również kontrolować swoją prędkość za pomocą hamulca przedniego podczas wykonywania skrętu w prawo, jednak nie można tego zrobić podczas sygnalizacji. Skręt w lewo nie jest tak ważny, aby wystawić rękę - kierowcom jadącym w drugą stronę i za nimi nie obchodzi, czy znak nie jest skręcony w lewo, podczas gdy skręt w prawo naprawdę powinien być wskazany. Tak więc z tej perspektywy hamulce są dla mnie „niewłaściwe”.

Czy ktoś może uprzejmie poprowadzić mnie przez to, dlaczego hamulce są tak podłączone i jakie są historyczne źródła konwencji?

Świetne pytanie! Większość badań pokazuje, że siła chwytania jest przekrzywiona dla prawicowców, ale nawet dla leworęcznych - łatwo byłoby spekulować, że umieszczenie urządzenia wymagającego największej siły po prawej stronie ma sens. Alternatywną teorią jest to, że koła zębate zostały umieszczone po prawej stronie, aby umożliwić większości prawowitym precyzyjną kontrolę silnika nad precyzyjnymi dźwigniami ciernymi za pomocą prostego pociągnięcia linki. Nie mam badań do wykazania, które były pierwsze - hamulec czy manetka - po prostu dużo długich treningów z maniakalnymi rowerzystami i dyskusje w sklepach rowerowych na temat piwa.
bike

To nie odpowiada na historyczne pytanie, ale zgodnie z obecną praktyką: w Wielkiej Brytanii motocykle są wymagane przez prawo (przepisy dotyczące cykli pedałów (budowa i użytkowanie)), aby ich dźwignie hamulca były właściwie odwrócone, gdy są sprzedawane. Oczywiście nie przeszkadza to w ich późniejszej zmianie.
Dan Hulme

Zawsze zmieniam hamulce w moim amerykańskim rowerze, aby prawa dźwignia hamulca hamowała hamulec przedni. Przyzwyczaiłem się do prowadzenia motocykli (które nawet w USA mają przedni hamulec ręczny po prawej stronie), więc ma to dla mnie większy sens.
RoboKaren,

Wątpię, żeby miało to wiele wspólnego z jazdą w lewo lub w prawo. W Chinach, gdzie jeżdżą po prawej stronie, rowery są zwykle ustawione tak, aby przedni hamulec był uruchamiany prawą ręką.
Szabolcs

Odpowiedzi:

Uważam, że powodem jest to, że sygnały ręczne używane do wskazania hamowania zwykle wymagają użycia dłoni „od strony drogi”. W krajach, które jeżdżą po lewej stronie, jest to Twoja prawa ręka i odwrotnie.

Hamulec tylny został uznany za „bezpieczniejszy” hamulec, którego można użyć w czasie hamowania wstępnego, gdy wskazuje się, że należy hamować, ale niekoniecznie jeszcze zaczął się hamować.

Chociaż jako doświadczony kolarz chciałbym, aby tradycja została odwrócona. Niemal wyłącznie hamuję za pomocą hamulca przedniego i nienawidzę tego, że muszę hamować za pomocą (mniej skutecznego) hamulca tylnego, kiedy robię sygnał (podczas którego zwykle uruchamiam hamulce).
Stephen Touset

Moje stare podręczniki Sutherland podają to jako poprawną odpowiedź.
zenbike

dziwne, zamieniłem kierownicę hamulca, więc przód jest po prawej stronie, ponieważ chciałem użyć sygnałów ręcznych.
OpenID-test2

@gcb: Sutherland's Manual for Bike Mechanics to techniczny podręcznik referencyjny dla mechaników rowerowych, do którego wrzucono sporo danych historycznych. Nie jestem pewien, do którego „producenta” mówisz, jeśli to nie oni. Ponadto, podczas gdy przedni hamulec zapewnia dużą moc, tylny hamulec zapewnia większość modulacji, co oznacza dla niewykwalifikowanego kierowcy, jest to zwykle bezpieczniejszy wybór.
zenbike,

@StephenTouset bardzo stary komentarz, ale pomyślałem, że wcisnę się - chociaż hamulec przedni jest uważany za bardziej skuteczny hamulec, jeśli sygnalizujesz, że masz tylko jedną rękę na drążkach. Utrzymanie roweru pod kontrolą podczas hamowania przedniego koła jedną ręką jest znacznie trudniejsze niż w przypadku hamowania tylnego, ponieważ rower sam się poprawi w tym drugim przypadku.
harryg

Nie znam w ogóle pełnego historycznego pochodzenia, ale wielu kierowców przełajowych jeździ na rowerze z tyłu po lewej stronie kierownicy. W wyścigach CX wysiadasz i jeździsz na rowerze wiele razy i prawie wyłącznie po stronie bez napędu. Być może będziesz musiał zaciągnąć dodatkowe hamulce, jeśli zbyt szybko zjeżdżasz z miejsca, a wielu z nich jest już w połowie drogi, gdy zdają sobie sprawę, że jadą zbyt szybko.

To mnie też pociąga. Jestem przyzwyczajony do tego, że przedni hamulec jest po prawej stronie. Jednak teraz mam rower szosowy, który został zbudowany we Francji z przednią przerwą po lewej stronie.

To dla mnie ma wiele zagrożeń, ale jak dotąd nie spowodowało, że zsunąłem się z roweru. Na przykład, kiedy muszę nagle zwolnić, odruchowo mocniej wciskam prawy hamulec (do czego jestem przyzwyczajony i jestem praworęczny), co powoduje zablokowanie tylnego koła. Spowodowało to kilka bliskich połączeń podczas jazdy rowerem w grupie, ponieważ zaplecze ma tendencję do wysuwania się. Nie trzeba dodawać, że inni jeźdźcy nie doceniają kogoś, kto łączy ryby w środku grupy!

Jeśli chodzi o sygnalizowanie zakrętów, wyobrażam sobie, że w profesjonalnych zawodach wyścigowych to nie jest problem.

Ale pomyślałem o jednym z dobrych powodów, dla których przerwy są zorientowane w ten sposób. Jeśli jesteś prawy, możesz używać prawej ręki do jedzenia, picia, dostosowywania ubrań itp. Podczas ruchu, ale możesz także trzymać lewą rękę z przodu i bardziej skuteczny hamulec. Jeśli jesteś leworęczny, cóż, wyobrażam sobie, że lepiej byłoby zamienić hamulce, jeśli tak myślisz.

To najlepsza odpowiedź, jaką mogę wymyślić.

Zawodowcy w wyścigach nie sygnalizują, poza wskazaniem zagrożeń. Skręty nie muszą być sygnalizowane, ponieważ droga jest zamknięta i wszyscy idą tą samą drogą.
David Richerby

I, drogi panie, mam nadzieję, że zmieniłeś hamulce na to, do czego przywykłeś w ciągu ostatnich sześciu lat, i nie spowodowałeś całkowicie możliwego do uniknięcia wypadku.

Tak, postępuj zgodnie z radą Davida Richerby'ego: po prostu zamień hamulce na to, co najlepiej dla Ciebie działa! To tak proste, jak dwukrotne odłączenie i ponowne przymocowanie linki do dźwigni, i można to zrobić w ciągu pięciu minut bez użycia narzędzi na dzisiejszych dźwigniach hamulcowych ...
cmaster

Nie miałem pojęcia, że ​​jest różnica. Po której stronie znajduje się przednia dźwignia zmiany biegów w Wielkiej Brytanii?

Jedynym powodem, dla którego mogę wymyślić dźwignie hamulca z jednej strony na drugą, jest sygnalizacja ręczna, ale nawet tam trudno powiedzieć, czy lepiej byłoby mieć tylko przedni czy tylny hamulec, gdy sygnalizuję - ja ” słyszeliśmy argumenty w obie strony w przypadkach, gdy konieczne jest hamowanie jedną ręką.

Prawdopodobnie istnieje pewien niewielki argument przemawiający za tym, aby dźwignie zmiany biegów były takie lub inne, w zależności od sposobu prowadzenia kabli. Zasadniczo umieszczałoby to przednią dźwignię zmiany biegów po lewej stronie (w przypadku łańcucha po prawej stronie), w oparciu o sposób działania rzeczy, gdy używane są koła pasowe.

Dźwignie zmiany biegów są wszędzie po tej samej stronie. Zamiana linek zmiany biegów z boku na bok jest banalna w większości konfiguracji (niektóre krzyżują się pod dolną rurą, inne nie, linka przerzutki z górnym pociągiem może znajdować się po obu stronach siodła itp.), Więc jeśli producenci zamierzają skręcić w lewo i osoby praworęczne, myślę, że byłoby to dla użytkowników lewo- i praworęcznych. Ale oni nie. Sheldon podziela pogląd, że konwencje hamowania oparte są na hamowaniu podczas sygnalizacji, ale tylko dlatego, że „teoria wydaje się prawdopodobna” - sheldonbrown.com/brakturn.html#whichside
armb

(Prawdopodobnie jest gdzieś ktoś, kto używa przeciwbieżnych dźwigni zmiany biegów z dolnej rury, a nawet zdemontował indeksowane dźwignie i odbudował je w drugą stronę.)

@armb - Szczególnie w przypadku starych dźwigni zmiany biegów z dolnej rury silna motywacja miała przód z lewej strony i tył z prawej strony. W przeciwnym razie tylny kabel musiałby przejść pod BB i dodać dodatkowe punkty tarcia. (Plus tylny przerzutka był pierwszy, przód przyszedł później). Jak sugerujesz, motywacja jest mniejsza w przypadku nowszych systemów wykorzystujących umieszczone w obudowie kable, ale tradycja (ze starych dźwigni zmiany biegów) ustawiłaby tył z prawej strony.
Daniel R Hicks,

Przechodzenie pod BB jest powszechne. Masz na myśli przejście z jednej strony motocykla na drugą, a także z przodu do tyłu BB? W takim przypadku nie, robisz to pod downtube: flickr.com/photos/cortezcycles/6926214427 To jest zrobione, aby następnie przenieść go z powrotem wokół głowicy do zamontowanego na drążku manetki po drugiej stronie : sheldonbrown.com/cables.html# krzyżowanie Ale jeśli miałeś dźwignie zmiany biegów w dolnej rurze, gdzie są twoje przystanki linowe (jak pierwotnie robił mój rower szosowy), wybranie skrzyżowania lub nie pozwoliłoby ci zamienić strony dźwigni zmiany biegów.
armb

Nigdy nie słyszałem, żeby ktoś to robił, ale leworęczny, który chce być z tyłu po lewej, jest możliwy.

Czasami konieczne jest na przykład wskazanie i hamowanie podczas skręcania na korku na rondzie. Jeśli więc przebywasz w Wielkiej Brytanii / Australii / Nowej Zelandii / Japonii / Indiach itp., Oznaczałoby to prawą ręką, aby skręcić w trzeci zjazd z ronda. Jeśli przedni hamulec znajdował się po lewej stronie, używałbyś przedniego hamulca tylko z zewnętrzną ręką na prętach i hamulcu, jednocześnie pochylając się, aby skręcić w zakręt.
Z mojego doświadczenia i tego, co słyszałem (kurs licencji motocykla w Australii), tylny hamulec jest łatwiejszy i bezpieczniejszy w użyciu dla większości osób w tej sytuacji (skręcanie, powolne manewrowanie, wskazywanie, skręcanie w ruchu ulicznym). Nie ma takiego problemu wskazującego na lewo, ponieważ nie skręcasz w korku, więc mniej jest potrzeby hamowania, wskazywania i pokonywania zakrętów jednocześnie.

Oczywiście w obu Amerykach, Europie i krajach, które jadą po prawej stronie, zamień „prawo” na „lewo” powyżej :-)

Sugerowałbym, że jeśli zmienisz pytanie na: gdzie na drodze chciałbyś być, gdybyś zaciągnął hamulec i zamknął się? Kiedy blokujesz tylne koło, zwykle kierujesz się w tym samym kierunku, być może z pewnym ruchem bocznym do tyłu, który można regulować za pomocą układu kierowniczego, ale ogólnie pozostajesz w pozycji pionowej. Podczas gdy blokujesz przednie koło, albo przechodzisz nad kierownicą, albo (bardziej prawdopodobne), że przednie koło ześlizguje się na boki (i wychodzi spod ciebie), z których oba mogą wyrzucić cię na drogę. Przenieś oba te ustawienia na drogę, a kiedy zobaczysz, że skręcasz w ruchu nadjeżdżającym z przeciwka (skręca w prawo w Wielkiej Brytanii), naprawdę nie chcesz blokować przedniego koła i kończyć pod pojazdami nadjeżdżającymi, więc używasz tylnego hamulca. Kiedy skręcasz w drugą stronę, z dala od ruchu (skręcanie w lewo w Wielkiej Brytanii), prawdopodobnie będziesz miał albo krawędź, albo chodnik, na który spadniesz, jeśli zejdziesz, a ruch za tobą „powinien” (!) manewrować, aby cię ominąć, a przynajmniej uważać cię za innego użytkownika drogi, więc w stanie podjąć działania unikające, gdyby stało się najgorsze. W rezultacie w Wielkiej Brytanii dźwignia hamulca tylnego będzie po lewej stronie (wskazanie po prawej), dźwignia hamulca przedniego po prawej stronie (wskazanie po lewej).

Jestem leworęczny i wczoraj otrzymałem 2 nowe zestawy hamulców tarczowych Avid Elixir 1. Przewód przedniego hamulca jest zbyt krótki, aby sięgać do prawej. To na amortyzowanym widelcu o średnicy 120 mm, z płaskownikiem 600 mm i mostkiem o wysokości 100 mm 6 stopni. Więc dość standardowa konfiguracja. Naklejki i śruba zaciskowa byłyby do góry nogami na prawej stronie. Więc Avid wyraźnie zamierza wyjąć z pudełka lewy przedni hamulec.

Ja też nie lubię tego zestawu. Próbowałem raz i nie trwało to długo, zanim przerzuciłem się na front rhs. To kosztowało mnie kolejne 30 funtów za węże. Podejrzewam więc, że jest to jeden z powodów ustawienia przedniego hamulca LHS. To sprawia, że ​​hamulce tarczowe są o 30 funtów tańsze dla producentów, dzięki czemu ich produkty są „bardziej przystępne cenowo / konkurencyjne”, chociaż podnosi się dodatkowy koszt części zamiennych.

Możliwe są także domniemane korzyści bezpieczeństwa w ustawieniu przedniego hamulca LHS. Kiedyś mówiono, że podczas hamowania należy użyć 60% mocy z przodu i 40% z tyłu, aby zapobiec przewróceniu z przodu i poślizgowi z tyłu. Większość ludzi, włączając lewicowców, najpierw użyje dźwigni rhs. Prawdopodobnie więc najpierw zastosowałbyś moc do tylnego hamulca, co przy prędkości może skutkować małym poślizgiem zamiast końcówki, która jest prawdopodobnie bardziej kontrolowana, a zatem bezpieczniejsza.

Może być również uważane za bardziej estetyczne i być może bezpieczniejsze, aby mieć mniej skrzyżowań lub plątaniny kabli. Ale do codziennego kupowania jestem taki sam jak wszyscy inni Rzadko używam tylnego hamulca, ponieważ nie ma on tej samej natychmiastowej mocy, włączonej, zatrzymującej prędkości. Oto kolejne 30 funtów na węże

PS Również, jeśli przedni hamulec znajduje się po lewej stronie i używasz dźwigni zmiany biegów, możesz hamować za pomocą przedniej dźwigni lh i zmieniać biegi za pomocą prawej dźwigni zmiany biegów. Teraz do mnie wraca, dlatego już wcześniej próbowałem tego zestawu. Zaufaj mi, nie ma w tym żadnej przewagi na świecie.

Nie do końca rozumiem, jak taniej jest dla producentów. Niezależnie od sposobu hamowania, jeden przewód jest wystarczająco długi, aby dosięgnąć tylnego koła.
Dan Hulme

To nie czyni producenta bardziej niż kilka centów tańszym. Zgaduję, że zapalony zestaw został zaprojektowany do konfiguracji na rynku amerykańskim.
Batman,

Założę się, że każda dźwignia hamulca została wybrana przez biurokratę rządowego, który od wielu lat nie jeździ na rowerze i przez inną agencję niż ta, która kontroluje pojazdy silnikowe.

Nigdy nie blokowałem przedniego koła roweru na chodniku, nie sądzę, żeby to było w ogóle możliwe. Bardziej prawdopodobne jest, że zbyt duże hamowanie przednie spowoduje koniec. Hamulec tylny jest znacznie bardziej podatny na poślizg, ale nie powoduje tak łatwo kolizji z nawierzchnią roweru. Przy prędkościach jazdy motocykle blokujące tylną oponę mogą być znacznie bardziej niebezpieczne. Jeśli zaczniesz ślizgać się na tylnym kole i odzyskasz przyczepność nieco krzywy, rowerzysta może zostać wyrzucony z roweru. Hamulec przedni działa przeciwnie - upadasz, jeśli nie odzyskasz szybko przyczepności. Na krótko zablokowałem przednie koło motocykla typu krążownik.

Zamieniłem linki hamulców moich rowerów górskich, aby prawa ręka sterowała przednimi hamulcami. Te hamulce wspornikowe są silne! Opuściłem boczne zaciski hamulca na rowerze szosowym do tyłu. Te hamulce i tak nie były tak silne i zostały zakopane pod taśmą. (dosłownie) Te drążki z pionowymi dźwigniami hamulca różnią się bardzo od motocykla, a rower górski mniej. Jeszcze się nie rozbiłem, więc nie mogłem być zbyt zdezorientowany.

Moi rodzice przywieźli ze sobą 2 rowery z Niemiec. Oba motocykle miały jedną dźwignię hamulca przedniego - po prawej stronie. Hamulec tylny był hamulcem nożnym. Lewa ręka może zadzwonić dzwonkiem!

Witamy w Bicycles @BigFoot. To nie odpowiada na pytanie. Ta strona jest inna - to nie jest forum dyskusyjne. Zobacz centrum pomocy .
andy256

Wydaje mi się, że twoje pierwsze zdanie może być bliższe prawdy, którą chciałbym być ;-) W każdym razie: Zdecydowanie możesz poślizgnąć przednie koło roweru, jeśli środek ciężkości znajduje się wystarczająco daleko za przednim kołem. Ja to zrobiłem. Na asfalcie (lekko (!) Mokro). Moje lewe ramię nadal boli od doświadczenia ... Niemniej jednak, w przypadku większości motocykli wyścigowych masz prawdopodobnie rację: ich środek masy jest zbyt wysoko nad przednim kołem, aby uniknąć wywrócenia się przed poślizgiem przedniego koła.
cmaster

Jestem w USA i jeżdżę z przodu, odkąd w 1984 roku dostałem swój pierwszy rower wyścigowy, Torpado Nuovo Strada. Został on ustawiony przez mechanika w sklepie, w którym go kupiłem, powiedział, że to był „w stylu włoskim”. Wydaje mi się, że zbyt wiele razy oglądał „Oderwanie się”. Ten mechanik powiedział, że bezpieczniej było hamować, trzymając butelkę wody w prawej ręce.

W tamtych czasach większość motocykli miała odsłonięte linki hamulcowe, więc łatwo było zobaczyć, kto jeszcze był tuż przed nim, i zauważyłem, że w ten sposób ustawiono wiele włoskich motocykli zawodowych: Moser, Argentin, Gimondi i Coppi. We Włoszech jeżdżą po lewej stronie.

Innym dziwnym zbiegiem okoliczności jest to, że zarówno brytyjskie, jak i włoskie motocykle były przesuwane prawą stopą, większość innych krajów była przesuwana lewą stopą. Tak było do momentu, gdy amerykański DOT wymagał, aby wszystkie motocykle sprzedawane w USA musiały się przesunąć w lewo.

We Włoszech jeżdżą po prawej stronie od prawie 100 lat.
Vladimir F

Dobre komentarze dookoła. Wskazana ręka powinna również kontrolować przedni hamulec. Jeśli mieszkasz w krajach, które prowadzą po prawej stronie, a ty jesteś praworęczny, żyjesz w idealnym świecie. Najsilniejsza ręka na odpowiednim hamulcu do gwałtownego hamowania jest właściwa i może uratować ci życie. Świadectwa tych, którzy zjechali w dół 25–30 km 11% francuskich Alp będzie świadczyć o bólu odczuwanym podczas ciągłego hamowania przez narożniki spinki do włosów. Nie żyję w idealnym świecie, jeżdżę po lewej stronie ALE z wyżej wymienionego powodu, mój tylny hamulec jest na mojej najsilniejszej prawej ręce.

Korzystając z naszej strony potwierdzasz, że przeczytałeś(-aś) i rozumiesz nasze zasady używania plików cookie i zasady ochrony prywatności.
Licensed under cc by-sa 3.0 with attribution required.